Man får det man förtjänar. 

Ja, jag brukar ju säga att det bästa med att laga god mat är att det blir goda rester. Och det är sant.

Igår åt vi den hemmagjorda varianten av Laab gai. Ungefär såhär, https://cyklarhem.wordpress.com/2015/09/21/sondagsmiddag/ (förutom att jag hade glömt köpa både Thaibasilika och citrongräs, och att det inte fanns några färska böngroddar i affären).

Idag på lunchen behövde jag något värmande, så jag omvandlade de kött- och grönsaksrester som fanns kvar till en fusk-Pho.

Koka upp 2 dl vatten med 1/4 kycklingbuljongtärning en sockerbitsstor ingefärabit och saften av 1/4 lime. Lägg i risnudlar, rör om och låt stå i tre minuter. Häll det överblivna kycklingköttet och önskade grönsaker (i mitt fall fanns morot, salladslök, champinjoner sallad och gurka. Gurkan lät jag bli idag, salladen la jag på kanten när allt var färdigt, den vill inte bli varm tror jag). Sätt på högsta värmen och låt allt bli precis varmt.

Smaka av med Sricha-chilisås, lime och färsk koriander.

Mmmm.

Kommentera

