Keep halloweening!

Det finns dom som tycker att Halloween inte är en riktig” högtid. Att det bara är ett sätt att få oss spendera lite mer i en tid då vi normalt går i idé. Det håller jag med om. Men just eftersom det är så, och dom flesta av oss är medvetna om det, kan vi ju välja själva om vi vill fira och hur vi vill fira. Då väljer jag såklart att fira så mycket som möjligt. Finns ingen anledning att sitta och sura över vintertid och Novemberregn när det finns anledning att pyssla, pynta och ta en godisbit och ett glas extra.

Verkar dock finnas dom som tycker att man kan välja NÄR man ska fira och det övergår mitt förstånd lite. Visst, jag tände lyktorna både i lördag och söndags också (mest för att det känns så trist att bara använda dom en kväll) och delade ut godis till dom som ringde på men ändå. Kalla mig konservativ om ni vill, Halloween firar jag den 31/10. Men det finns ju inget som säger att man inte kan börja förbereda lite dagarna innan.

Sagt och gjort, vi har Halloweenat mest hela helgen. Min man tycker det börjar gå lite överstyr, men ju äldre barnen blir och därmed mer och mer pysselkapabla desto mer pyntar vi, så är det bara.

Googlade Halloween DIY och valde ut det som såg lättast ut.

Bara för att det är lätt betyder det inte att det inte blir stökigt undertiden.

Tack gode gud att jag la ut pysselduken innan vi började. Treåringen tillverkar spökparad.

Pumpor såklart, det är väl ändå minimum av Halloweenpyssel. Barnen fick göra en var så nu har vi en nätt liten samling utanför dörren.

En flock fladdermöss på flykt. Tacksamt i söndagsolen igår.

Och den blodiga handen gör sig också bäst i solsken. Inhandlad på Vellingeblomman. JA, självklart har vi varit på deras Halloweenutställning. Treåringen var så rädd att hon skakade i min famn och ville gå ut efter bara fem meter. Sexåringen gick den två gånger och ville gärna gå en gång till när vi skulle hem…

Spindelbitar att lägga i glasen. Aperol spritz är väl den givna Halloweendrinken?

Spindel spindel på väggen där…

Chokladbollsspindlar. Två ögon fick inte plats, det var mycket svårare att få fast benen än vad jag hade trott och lakritssnörena var slut i affären. Så det blev nån slags alienspindlar men dom är rätt söta eller?

Och så lite frankenstein-bollar. Eller monstenstein som fyraåringen säger.

Spökparad i vardagsrummets tak.

Efter att vi pysslat färdigt var det dags att göra fint i matsalen igen och plocka fram ett loppistyg.


Årets finaste pyssel är nästan lyktorna som sexåringen gjorde utan min vetskap och stoppade ner sin och sin lillasysters nattlampor i!

Nu ska det bli spännade att se hur mycket godbitar kidsen håvar in på sin busrunda ikväll i duggregnet.

Hej Halloween!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

