Årets kalender… 

I år -orkar inte presentkalender. Tyckte dessutom inte att det var särskilt kul. Barnen var liksom bara riktigt nöjda dom dagar det var ”fina” presenter. Inte särskilt nöjda dom dagar det var lite enklare presenter. Typ ett suddigummi. 

Så provar ”aktivitetskalender” som jag sett att vissa kör med. Kräver visserligen en viss input från mig/oss i princip varje dag, men å andra sidan har jag lagt in saker som vi ändå skulle ha gjort (tex pepparkakshus, gå på badhuset och baka lussebullar med goda vänner). 


Gjorde det enkelt för mig och använder en gran jag köpte på rea på Ikea förr-förra året men som bara blivit liggande på vinden sen dess. Handskrivna lappar i lådorna, klart. 

Ska bli spännande att se imorgon hur dom reagerar på det här! 

Våra aktiviteter: 

Skattjakt (gömma lördagsgodiset…)

Spa-kväll (mysig musik och tända ljus i badrummet, bada, måla naglarna, parfymera sig) 

Opera 

Lussekattsbak med vänner 

Pepparkakshus 

Hugga julgran inkl ta in och pynta den 

Spelkväll (alla får välja varsitt sällskapsspel som vi spelar efter maten) 

Mörkerkväll (äter middag med hela huset släkt, bara levande ljus, och tomtebloss efter maten) 

Badhuset 

Ikeakväll (Småland, middag i restaurangen och välja varsitt julpynt. Funkar bra hos oss där hela familjen är Ikea-lovers…) 

Maskeradmiddag (alla inkl vuxna är utklädda under middagen) 

Bowling 

Fågelkväll (vi sätter upp kärve, hänger ut talgbollar och fågelfrö, och sen lär vi oss hur tre fåglar ser ut och låter. Funderar på om det är lämpligt eller olämpligt att äta kyckling till middag den kvällen?) 

Julkortskväll (vi pysslar julkort och skickar iväg) 

Eldkväll (tänder brasa i fyrfatet ute, marschaller och lyktor och grillar korv och mashmallows till kvällsmat) 

Julgalleri (vi ritar och målar teckningar med julmotiv och hänger upp på bokhyllorna i matsalen med häftmassa) 

Biblioteket 

Julskyltning/julmarknad 

Sagokoja (bygger koja under matsalsbordet, bäddar med filtar och kuddar, och läser godnattsagan där istället för i sängen) 

Storhandling (barnen får panta alla burkar och flaskor och får dela på pengarna och köpa något för) 

Barnens middag (barnen får välja vad vi ska äta till kvällsmat och hjälpa till att laga maten, inklusive efterrätt, och duka fint och välja musik) 

Göra julgodis/ marsipanfigurer 

Och sen har jag tydligen redan glömt några aktiviteter för när jag gjorde kalendern hade jag några aktiviteter över som jag valde bort… 

Bonus om det skulle råka bli vinterväder: Kälkkväll och Iskväll

Kommentera

